A szójától melleid nőnek!?

Ez a tévhit onnan ered, hogy ösztrogén tartalma miatt a szója befolyásolhatja a hormonháztartásunkat, így csökkentve a tesztoszteron szintet és növelve a női nemi hormon (ösztrogén) szintjét.

Emiatt nagyon sokan félnek a szójától, de érdekes, hogy a lenmagtól még senkit sem hallottam rettegni, pedig sokkal magasabb az ösztrogén tartalma, mint a szójának(1). Viszont az állati forrásokkal ellentétben, ezekben, növényi ösztrogén úgynevezett, fitoösztrogén található, amelynek nincs negatív hatása a termékenységre és a férfiak vagy a nők ösztrogén és tesztoszteron szintjére sem (2).

Ezzel szemben az állati forrásból bevitt ösztrogén, ami megtalálható a csirkében és a tehéntejben is nagyban egyezik a bennünk található ösztrogénnel.

Érdemes külön kiemelni a tofu alternatívájaként előszeretettel fogyasztott, testépítők között nagyon népszerű csirkemellet. Aki úgy gondolja a csirkemell jó alternatíva a vörös húsokkal szemben sajnos némi rossz hírrel kell szolgálnom. Több kutatás bebizonyította, hogy a csirkemell fogyasztás 11,2%-kal is csökkentheti a férfiakban a tesztoszteron szintet és ezzel együtt a termékenységet (3).

Kutatások kimutatták, hogy ezen állati forrásokból bevitt ösztrogén 20%-kal növeli az ösztrogénszintet mind a két nemben (4), illetve férfiakban csökkeni a tesztoszteronszintet, valamint akár napi 1,7 dl tej fogyasztása is 68%-kal megnövelte a prosztatarák kockázatát (5).

Nőkben a külső forrásból bevitt ösztrogén növeli a mellrák kockázatát és endometriózist is okozhat (6)(7). Endometriózisról akkor beszélünk, ha a méh külső nyálkahártyája a méh üregén kívül is megjelenik, ezt a betegséget a női terméketlenség 20-30%-ért teszik felelőssé (8).

források